REFLEKSI PENGAJARAN MIKRO (SET
INDUKSI)
(Sila rujuk :
http://youtu.be/0HLRmCLtINE)
(SIla rujuk : http://youtu.be/0HLRmCLtINE)
PENGENALAN
Refleksi
merupakan salah satu langkah yang sangat penting yang perlu dilakukan guru
setiap kali selepas sesi pengajaran dan pembelajaran. Refleksi merupakan
aktiviti mengkaji semula proses keberkesanan pengajaran yang telah dilakukan
melalui renungan kendiri dengan tujuan untuk meningkatkan kemahiran seseorang
guru. Refleksi kendiri menitikberatkan penerokaan ‘domain affective’ (emosional
mind), spiritual dan pemikiran seseorang dalam tindakannya mencari kebenaran
terhadap ilmu yang dipelajari. Proses refleksi perlu dilakukan sebaik sahaja
sesuatu pengajaran dan catatan mesti dibuat pada ruang refleksi dalam buku
persediaan.
Kepentingan
refleksi :
• Guru dapat mengenal pasti setiap
kekuatan dan kelemahan dalam pengajaran dan pembelajaran.
• Guru dapat mengambil tindakan susulan
untuk mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran.
• Dapat meningkatkan pengetahuan dan
kemahiran perguruan
• Guru seharusnya menjadikan refleksi
sebagai budaya kerja professional keguruan.
• Guru juga perlu menjadikan refleksi
sebagai asas kepada penulisan jurnal.
Refleksi boleh
dilakukan dengan cara guru menggambarkan semula keseluruhan pengajaran yang
telah dilakukan. Di samping itu guru perlu memikirkan sama ada pembelajaran
telah berlaku atau berjaya dilaksanakan dengan sebaik mungkin ke atas pelajar.
Guru juga haruslah memastikan dan menilai semula sama ada objektif pengajaran
dan pembelajaran telah dapat dicapai. Bahkan dalam melakukan proses refleksi,
guru hendaklah meneliti maklum balas mengenai pengajaran dan pembelajaran dari
pelbagai sumber seperti murid, rakan sejawat, guru atau pensyarah pembimbing.
Selain itu, guru perlu menganalisis maklumat dan menilai kualiti pengajaran dan
pembelajarannya. Justeru itu, guru bolehlah merancang, mengambil langkah
susulan dan membuat keputusan bagi memperbaiki dan meningkatkan mutu pengajaran
dan pembelajaran.
REFLEKSI
PENGAJARAN MIKRO
Untuk
melaksanakan Subjek KPD3026 Pengajaran, Teknologi dan Penaksiran
2, persiapan pengajaran mikro tersebut
saya memilih set induksi yang bersesuian dengan tajuk yang dipilih. tugasan pengajaran
mikro tersebut. Sepanjang tempoh pelaksanaan pengajaran mikro Bahasa Melayu – yang
bertajuk “Mari
Bertani” tahun 3 . Hasil yang telah ditemui , saya
mendapati terdapat beberapa kelemahan dan kekuatan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran tersebut.
KELEMAHAN
Dalam
melaksanakan set induksi sebagai permulaan pengajaran, saya mendapati tempoh
masa yang diambil tidak bertepatan
dengan masa yang diuntukkan seperti yang
dirancang . Dalam perancangan sepatutnya saya melaksanakan set induksi itu
selama lima minit . Sebagai tindakan susulan untuk memperbaiki pengajaran, saya
perlu bijak menguruskan masa dan merancang set induksi agar tidak mengambil
masa yang terlalu lama.
Selain
itu, saya juga sepatutnya menyatakan
subjek yang hendak dipelajari pada
hari itu.Namun demikian saya
harus memastikan supaya perkara ini tidak berulang sekali lagi. t. Sebagai
tindakan susulan saya haruslah menyediakan bahan bantu mengajar terutamanya
gambar yang lebih jelas agar tidak menimbulkan sebarang kekeliruan.
Di
samping itu, penggunaan alat bantu mengajar yang terlalu banyak juga boleh
mengganggu kelancaran pelaksanaan set induksi sehingga menjejaskan pengurusan
masa yang ditetapkan. Justeru itu, saya seharusnya menggunakan bahan yang
bersesuaian dan tidak terlalu banyak agar masa dapat dihadkan dan menjadikan
pelaksanaan set induksi lebih lancar. Kelemahan para pelajar dalam mengingati
pelajaran lepas yang telah dipelajari juga mengganggu kelancaran set induksi.
Oleh yang demikian, saya terpaksa membantu pelajar agar lebih mengingati
pelajaran lepas dengan tepat. Sebagai memperbaiki mutu pengajaran, saya
hendaklah lebih menilai keberkesanan pencapaian objektif pelajaran yang hendak
dicapai.
Kawalan
kelas dirasakan agak kurang Hal ini
mungkin berlaku kerana para pelajar agak terganggu dengan rakaman yang
dibuat dan mereka asyik member tumpuan
kepada rakan saya yang
mengendalikan kamera yang berada
dibahagian belakang murid.Ada kalanya murid tidak member tumpuan dengan membuat
aktiviti yang tidak berkaitan dengan PdP ,antaranya seperti murid bermain-main
dengan bekas pensil,menggangu rakan
disebelah juga ada diantaranya tidur
.perkara ini mungkin kerana mereka tidak memahami apa yang saya terangkan dihadapan.kurang
menguasai pelajaran yang lepas. Suasana kelas kedengaran sedikit bising kerana
penglibatan murid yang aktif dan ada pula beberapa orang yang kelihatan sedikit
bosan kerana cuaca yang panas ketika itu mempengaruhi tumpuan mereka pada
pembelajaran. Juga Kelemahan
semasa proses pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan adalah bahan
bantu mengajar iaitu gambar kurang jelas
serta kad yang mengandungi soalan
latihan dalam kumpulan kurang menarik dan kurang kandungan dari segi bilangan
soalan. Bilangan soalan untuk kerja
kumpulan sepatutnya diberi lebih kerana mereka akan menyelesaikan soalan secara
kumpulan tetapi saya beri hanya satu soalan kerana pengisian pengajaran yang
dibuat hanya untuk tempuh tiga puluh minit
KEKUATAN
Disebalik
kelemahan yang ada ,beberapa kekuatan
yang terbukti membantu pengajaran saya
agak berjaya iaitu kekuatan kepada set induksi yang dijalankan,
penggunaan gambar bersiri dapat merangsang murid-murid untuk berfikir dan cuba
membuat andaian. Ini secara tidak langsung meningkatkan kemahiran berfikir
murid secara kritis. Selain itu, gambar yang ditunjukkan juga bersesuaian
dengan isi pelajaran yang hendak diajar. Namun demikian, saya boleh menambahkan
lagi daya tarikan. Selain itu , saya menggunakan lagu kanak-kanak yang sesuai dan mudah untuk
nyanyian murid. lagu “Pak Mamat “ telah
menarik minat murid yang member I maklum balas yang cukup memberangsangkan
,tambahan pula murid yang di ajar adalah murid tahun tiga.Murid-murid seperti
ini biasanya suka dengan lagu-lagu kanak-kanak yang mudah difahami dan dihafal.
Penggunaan
gambar sebagai bahan bantu pengajaran
juga membantu pelajar memberikan jawapan
atau maklum balas yang tepat. Selain
itu, murid-murid juga agak aktif memberikan respon atau maklum balas kepada
soalan guru.Murid member respon yang baik .
pengajaran yang berpusat kepada murid-murid
membuata mereka lebih aktif dan berani
dengan pendekatan berpusatkan murid dan
teknik penyoalan yang lebih baik. Selain memanggil nama murid dan memberi
peluang untuk menjawab, saya juga boleh merangsang minat dan penglibatan murid
dengan memberikan peneguhan positif dan pujian seperti baik, bagus dan
sebagainya untuk memberi galakan dan motivasi kepada mereka.Mereka sentiasa
diberi peluang untuk memberi jawapan dan pandangan.Reaksi murid ketika memberi
jawapan menunjukkan mereka faham dan tahu
apa yang dipelajari pada hari itu. Namun begitu, melalui penilaian yang
dibuat semasa pembentangan hasil kerja kumpulan saya dapati murid-murid dapat
mencapai objektif yang diharapkan kerana
semua soalan yang diberi dapat dijawab dengan betul. Hal ini disokong pula
dengan hasil kerja latihan bertulis secara individu yang telah diberi. Setelah saya semak hasil kerja mereka saya
dapati semua orang dapat menjawab dengan betul sekurang-kurangnya tiga dari lima soalan yang diberi.
KESIMPULAN
Melalui refleksi
yang dibuat, saya dapat menilai keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran
yang telah dijalankan dalam pengajaran mikro. Di samping itu, saya juga dapat
memperbaiki setiap kelemahan dengan tujuan untuk meningkatkan lagi mutu
pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang dirancang akan dapat dicapai.
No comments:
Post a Comment