KAJIAN TINDAKAN
KAEDAH
PENGAJARAN PEMBELAJARAN BERPUSATKAN MURID
Pengajaran dan
pembelajaran hendaklah berasaskan satu proses interaksi yang berterusan di
antara murid dan guru. Proses interaksi ini boleh berpusatkan pelajar atau
berpusatkan guru.Pembelajaran berpusatkan guru, guru bertanggungjawab
sepenuhnyamenentukan objektif pembelajaran, merangka tugasan pembelajaran dan
memilih sumber pembelajaran bagi
muridnya. Sebaliknya, dalam pembelajaran berpusatkan murid, pelajar adalah
‘autonomous’ dan mereka bertanggungjawab sepenuhnya menentukan hala tuju proses
pembelajaran.
Kaedah
ini boleh menyebabkan kreativiti dapat memperkembangkan pelajar agar
pelajar dapat melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Komunikasi berbentuk dua hala antara guru dan murid, murid dengan murid dalam
aktiviti berkumpulan yang memerlukan murid mencari maklumat tambahan amat
sesuai digunakan tidak kesampaian antara
guru dan murid menyebabkan kesilapan tanggapan dan persepsi. Selain itu,
aktiviti yang dijalankan bertujuan untuk memperkembangkan kemahiran pemikiran
secara kritis dan kreatif.
Guru
bertindak sebagai fasilitator dan bertanggungjawab terhadap pelajar dengan
memantau aktiviti yang dijalankan. Pembelajaran berpusatkan murid menekankan
kepada pembelajaran kendiri, arahan kendiri dan inkuari penemuan Guru juga
bertindak dengan memberi sedikit kebebasan kepada murid dalam mencari
penyelesaian . Strategi berpusatkan murid mempunyai kelebihan terutamanya dalam
usaha memperkembangkan kebolehan murid mengaplikasikan konsep sikap yang
positif, mewujudkan motivasi serta memperkembangkan peribadi dalam menggalakkan
kemahiran sosial kumpulan..
Strategi
pembelajaran ini merujuk kepada ciri istimewa seseorang pelajar untuk
memperlihat, berinteraksi, dan bergerak balas dalam suatu suasana pembelajaran.
Seseorang pelajar dikatakan bertanggungjawab terhadap pembelajarannya sendiri,
tetapi guru juga memainkan peranan yang penting sebagai penggalak dan
pemudahcara melalui pelbagai pendekatan .Pembalajaran berpusatkan murid akan
melibatkan murid untuk merancang sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran.
Definisi khas bagi pembelajaran berpusatkan pelajar ialah tumpuan kepada
perkembangan pembelajaran murid sebagai individu, memberi pilihan kepada murid
tentang apa yang ingin dipelajari, serta mewujudkan kolaborasi iaitu membina
pengetahuan dan persekitaran positif yang melibatkan penilaian berterusan
dengan sikap guru yang mendengar
pandangan dan pendapat murid.antara cirri-cirinya ialah Murid aktif dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran seterusnya Pemindahan
pembelajaran berlaku juga Murid lebih kreatif disamping Naluri ingin tahu
dikembangkan dan berlakunya Komunikasi dua hala yang penting ialah Menekankan
pencapaian objektif pembelajaran murid Mementingkan perkembangan jasmani,
emosi, rohani dan intelek Pembelajaran bercorak pengarahan kendiri Disiplin
tidak terkawal Sifat-sifat sosial yang positif seperti bekerjasama,
tolong-menolong dan kepimpinan bercorak demokratik
1.2 Latar
belakang Kajian
• Kajian ini bertujuan untuk membantu
murid-murid yang lemah dalam menguasai kemahiran penggunaan huruf besar bagi
mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 2 . Tinjauan awal yang dibuat melalui ujian
pengesanan menunjukkan murid kurang peka terhadap kepentingan penggunaan huruf
besar. Oleh itu, saya telah menggunakan teknik warna untuk mensifarkan
kesalahan murid dalam penggunaan huruf besar. Saya telah menjalankan
langkah-langkah yang dirancang dan didapati penguasaan murid untuk menulis
huruf besar pada permulaan ayat dan selepas tanda noktah semakin memuaskan
berbanding sebelumnya. Murid tersebut juga menunjukkan sikap yang lebih positif
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
1.3 Matlamat
Kajian Tindakan:
Kajian tindakan
bertujuan untuk member I rangsangan daya
berfikir pelajar secara kreatif dan kritis di dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
1.4 Objektif
Kajian Tindakan:
1) Mengetahui pengetahuan sedia ada
pelajar
2) Mencungkil daya kreativiti pelajar
dalam mengeluarkan idea
3) Bekerja dalam kumpulan.
1.5 Bentuk
Soalan Kajian:
1) Memastikan murid membuat aktiviti berkumpulan dapat
meningkatkan kefahaman pelajar terhadap pelajaran?
2) Respon murid terhadap perubahan minat pelajar terhadap proses
P&P dengan berdasarkan aktiviti berkumpulan?
1.6 Masalah
dalam kajian tindakan berpusatkan
pelajar:
1. Permasalahan utama bagi kajian tindakan ini
dijalankan adalah untuk mengenalpasti strategi-strategi dan kaedah yang sesuai
yang boleh digunakan dalam meningkatkan kefahaman mencari maklumat dari bahan
bacaan.
2. Daripada hasil kajian yang dijalankan
beberapa kaedah telah dikenalpasti di mana kaedah ini dapat meningkatkan
kefahaman dikalangan murid.
1.7 Batasan Kajian
Antara batasan
kajian yang dihadapai ialah
Permasalahan
juga timbul apabila guru-guru Bahasa Melayu menghadapi masalah dalam proses
pengajaran dan pembelajaran kerana murid-murid agak sukar dan keliru dalam
memahami aspek tatabahasa Bahasa Melayu. Oleh itu, guru-guru menggunakan
pelbagai cara dan teknik yang baru bagi memudahkan pemahaman murid dalam subjek
Bahasa Melayu.
Guru telah menggunakan permainan bahasa dalam
menyelesaikan masalah yang dihadapi. Menurut penyelidik permainan bahasa dapat
memberangsangkan minat dan mendorong murid
untuk mengambil bahagian dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Terdapat
tiga bahagian di dalam permainan bahasa ini iaitu kuiz, mencantum kad dan latih
tubi
1.8 Cadangan
untuk mengatasi kelemahan pengajaran tersebut:
- Kaedah pengajaran yang pelbagai ada unsure-unsur humor akan dapat menimbulkan minat murid dan
menghidupkan suasana di kelas melalui penglibaran aktif murid.
- Teknik pembelajaran berkumpulan di mana
dengan teknik ini murid akan melibatkan diri dalam perbincangandan ini akan
membuatkan murid lebih mudah untuk mengingat dan faham.
- Pengurusan masa yang lebih teratur supaya
masa pengajaran dapat dijimatkan.
Kesimpulan
Pendekatan,
kaedah pengajaran sentiuasa berubah mengikut peredaran zaman. Pendidikan
merupakan medan tempat melahirkan insan-insan berkualiti tinggi, berkemahiran
dan berakhlak mulia, sebagaimana yang diharapkan di dalam falsafah pendidikan
NegaraPengajaran dan pembelajaran merupakan suatu medan yang tiada
penghujungnya.. Selaras dengan itu, isu
pendidikan merupakan isu yang sentiasa dikaji dan ditambahbaik dari semasa ke
semasa bagi memastikan kualiti pendidikan Negara berada ditahap dunia.
No comments:
Post a Comment