Laporan Refleksi Pengajaran Makro dan Pengajaran
Sila Rujuk : http://youtu.be/P35dKg N-zU
Pengenalan
Pengajaran makro yang dijalankan ,berkaitan Mata pelajaran Bahasa Malaysia
yang bertajuk Mari Bertani
,seramai 25 orang murid terlibat untuk sessi tersebut.Pengajaran selama
30 minit telah dijalan untuk pengajaran
makro tersebut.
Pada pengajaran makro tersebut, saya telah
mengajar bahagian perbincangan berdasarkan pemerhatian dan membimbing murid
untuk membuat kesimpulan pada peringkat penstrukturan semula idea,
membincangkan lembaran kerja dan kepentingan-kepentingan penyejatan dalam
kehidupan seharian kita di bawah peringkat aplikasi idea, dan seterusnya
membuat penutup akademik dan menguji kefahaman murid untuk peringkat Refleksi.
Borang-borang maklum balas telah kami edarkan kepada guru-guru pelatih untuk
menilai dan memberikan komen mereka terhadap kami sepanjang kami menjalankan
pengajaran makro tersebut.
Walaupun
terdapat banyak gangguan dan kekangan semasa menjalankan pengajaran makro
tersebut, namun bersyukur kepada Tuhan kerana saya telah berjaya melaksanakan
pengajaran tersebut dengan lancar. Terdapat banyak perkara yang telah saya
pelajari daripada pengajaran makro ini. Oleh itu, refleksi ini akan
membincangkan kekuatan-kekuatan dan kelemahan-kelemahan yang dikenalpasti
semasa menjalankan pengajaran makro, memberikan cadangan-cadangan penyelesaian
untuk mengatasi kelemahan-kelemahan yang telah saya kemukakan, serta
proses-proses dan perasaan semasa menjalankan pengajaran semula makro
berdasarkan rakaman, maklum balas rakan-rakan sebaya, dan pensyarah.
KEKUATAN-KEKUATAN YANG DIKENALPASTI
Dalam sessi tersebut , saya mampu untuk mengurus dan mengawal bilik darjah dengan
tersusun dan berkesan. Hal ini demikian kerana saya telah menggunakan pelbagai
cara dan “cue” untuk mengawal keadaan dalam bilik darjah.Mungkin suara saya
yang kuat membuat kan murid akur dengan
saya. Sebagai contoh, saya telah meminta murid-murid untuk mengangkat tangan
sebagai tanda sudah bersedia atau sudah siap melakukan lembaran kerja. Apabila
saya mendapati bahawa murid-murid mula berbual-bual semasa sendiri atau kurang
memberikan fokus kepada pembelajaran, saya akan menegur murid tersebut dan
bertanya beberapa soalan untuk mendapatkan perhatian mereka. Menurut
Haliza dan Joy (2009), pengurusan bilik darjah merujuk kepada semua tindakan
guru semasa mengendalikan kelas supaya dapat mewujudkan suasana persekitaran
yang tersusun untuk mengalakkan pembelajaran yang berkesan. Oleh itu, dengan
menggunakan cara-cara seperti ini, saya percaya bahawa keadaan murid-murid akan
lebih terkawal dan dapat menumpukan perhatian mereka terhadap apa yang telah
kita ajar.
Selain itu, saya
juga sedar bahawa saya berupaya untuk mewujudkan komunikasi yang berkesan dan
interaksi dua hala dengan murid dengan baik. Daripada pemahaman yang lepas,
saya sedar bahawa komunikasi yang berkesan dapat menghasilkan iklim
pembelajaran yang kondusif dan murid-murid akan lebih aktif dalam proses P&P
(Mok, 2008).Semasa mengajar, saya sering mengutarakan soalan-soalan yang sesuai
dengan tahap kognitif murid-murid kepada mereka. Semasa membincangkan lembaran
kerja, saya akan berinteraksi dengan murid dan melibatkan murid dalam
perbincangan dengan meminta murid-murid memberikan pendapat atau jawapan
mereka, dan bertanya kepada murid-murid yang lain sama ada mereka bersetuju
dengan jawapan murid tersebut.
Saya juga
menggunakan Pelbagai teori, kaedah, dan teknik juga saya aplikasikan semasa
menjalankan pengajaran makro tersebut. Antaranya ialah teknik penyoalan, semasa
saya bertanya soalan terhadap murid-murid saya. Selain itu, kaedah pembelajaran
koperatif juga telah saya gunakan apabila saya meminta murid-murid berbincang
untuk mendapat satu jawapan yang dipersetujui sesama mereka dalam kumpulan.
Menurut Tay (2000), pembelajaran
koperatif bermaksud sekumpulan murid bekerjasama belajar dalam kumpulan
kecil bagi mencapai matlamat pendidikan yang dikongsi bersama.. Saya juga
mengaplikasikan teori pembelajaran behavioris, apabila saya meminta murid-murid
bertepuk tangan apabila murid-murid mampu menjawab soalan dengan betul sebagai
satu usaha untuk memotivasi murid-murid agar mereka terus aktif dalam
pembelajaran. Situasi ini memberikan satu iktibar yang amat penting kepada saya
bahawa sebagai seorang guru yang berkaliber dan dedikasi, kita perlulah bijak
mengaplikasikan pelbagai teori, kaedah, dan teknik semasa mengajar supaya kita
dapat menyampaikan kandungan pengajaran kita dengan sempurna di samping
murid-murid tidak bosan dengan pengajaran kita.
Di samping itu,
saya berpendapat bahawa saya mempunyai keyakinan diri yang amat tinggi
sepanjang menjalankan pengajaran makro saya. Walaupun saya hampi 5 tahun tidak
mengajar namun saya tetap bertindak seperti saya seorang guru yang sangat
berpengalaman dalam bidang pendidikan semasa menjalankan pengajaran makro
tersebut. Pada saya, keyakinan diri ini adalah amat penting kerana murid hanya
akan mendekati, menghormati, dan mencontohi tindakan gurunya apabila gurunya sentiasa
berkeyakinan dalam menjalankan semua tugasannya. Kesannya, pengajaran saya
berjaya dan semua murid membuat apa yang saya minta tanpa menimbulkan sebarang
masalah disiplin.
Berdasarkan Kefasihan dan kelancaran bahasa
kadang-kadang saya tersilap ketika penyampaian kerana saya bercakap agak
laju namun yang ada pada diri saya juga membantu saya menyempurnakan pengajaran
makro pada hari tersebut.Saya masih dapat menyampaikan segala kandungan
pembelajaran saya dengan lancar tanpa sebarang masalah ketidakfahaman bahasa.
Penggunaan
pelbagai media bahan bantu mengajar, iaitu slaid-slaid power point dan juga
video, serta lembaran kerja yang menarik yang telah saya gunakan semasa
menjalankan pengajaran makro juga membolehkan murid mengekalkan minat dan
motivasi mereka terhadap pelajaran, menyebabkan mereka sentiasa melibatkan diri
secara aktif sepanjang proses P&P, dan membolehkan mereka lebih mengingati
kandungan pembelajaran yang telah kita ajar. Oleh itu, BBM dan juga lembaran
kerja juga memainkan peranan dalam pelaksanaan pengajaran makro yang berjaya
dan berkesan.
Secara keseluruhannya, saya berusaha
untuk mendapat yang terbaik namun
sebagai manusia biasa kita tidak lari daripada melakukan kesilapan
.Sesungguhnya saya amat gembira kerana
dapat bertemu dengan murid-murid yang
baik dan mampu memahamai apa
pengajaran saya.
KELEMAHAN-KELEMAHAN YANG DIKENALPASTI
Saya dapat
melaksanakan pengajaran makro saya dengan agak berjaya, tetapi saya mendapati
bahawa murid-murid seakan-akan tertekan dan kurang riang semasa saya mengajar.
Pada masa itu saya tertanya-tanya kepada diri sendiri: Adakah saya terlalu
garang atau tegas semasa mengajar? Adakah murid-murid tidak dapat mengikuti apa
yang sedang saya ajar? Selepas melihat semula proses pengajaran makro saya menerusi
rakaman video, saya mendapati dan sedar bahawa rupa-rupanya unsur humor atau
kecindaan semasa mengajar perlu ditekankan untuk menarik minat murid masih
kurang dalam diri saya. memandangkan saya agak cemas dan gementar ketika
menjalankan pengajaran makro tersebut. Keadaan ini mungkin menyebabkan
murid-murid beranggapan bahawa saya ialah seorang guru yang garang, kurang
ramah, sukar didekati, dan tegas orangnya.
Apabila melihat semula rakaman pengajaran makro saya,
saya juga mendapati bahawa saya selalu menggunakan perkataan “OK” dan kadang-kadang ada terkeluar
perkataan “BAHASA INGGERIS ” apabila saya sedang berfikir atau semasa
mengadakan interaksi dengan murid-murid. Saya sedar bahawa penggunaan
perkataan-perkataan yang tidak diperlukan dengan terlalu kerap seperti ini akan
mengganggu kelancaran dan proses pelaksanaan pengajaran-pembelajaran. Namun, ia
memerlukan satu tempoh masa yang agak panjang untuk saya berubah memandangkan
ia sudah menjadi sebahagian daripada tabiat saya semasa bercakap.
Selain itu, saya kenalpasti semasa
menonton semula rakaman pengajaran makro saya ialah saya seakan-akan hanya
berdiri statik di sesuatu tempat sahaja dan tidak bergerak ke sana sini untuk
mendekati diri dengan murid. Keadaan ini mungkin menyebabkan murid beranggapan
bahawa guru ini adalah sukar untuk didekati dan hanya selesa apabila berada di
tempat tersebut. Murid-murid juga akan beranggapan bahawa guru tersebut hanya
akan berada di tempat itu sampai tamat kelas dan tidak akan datang ke meja
mereka. Lantas mereka pun mula kurang memberikan fokus dan mula membuat kerja
mereka sendiri. Walaupun saya tidak sedar bahawa saya tidak mempunyai banyak
pergerakan semasa mengajar, namun, aspek ini begitu ketara dan jelas kelihatan
apabila saya melihat semula pengajaran makro saya. Oleh itu, ini memberikan
satu kesedaran kepada saya bahawa apabila saya mengajar kelak, saya perlu
bercakap pada kadar yang sesuai dengan tahap kognitif murid-murid dan pastikan
bahawa setiap murid faham akan apa yang ingin saya sampaikan sebenarnya.
Masih terdapat
banyak kelemahan yang terdapat pada diri saya semasa menjalankan pengajaran
makro, seperti kurang prihatin, tulisan kecil, dan sebagainya selain daripada
kelemahan yang disebutkan di atas. Kelemahan-kelemahan ini mungkin tidak begitu
serius atau ketara semasa mengajar, tetapi saya percaya bahawa ia tetap akan
memberikan kesan yang tidak baik pada jangka masa yang panjang. Oleh itu, saya
perlulah memikirkan cara-cara yang sesuai untuk mengatasi kelemahan-kelemahan
yang dapat saya ketengahkan seperti yang disenaraikan di atas.
CADANGAN PENAMBAHBAIKAN
Hasil daripada
itu u, saya juga perlulah mencuba untuk mengurangkan penggunaan istilah “OK”
semasa berfikir atau semasa berinteraksi dengan murid-murid. Apabila saya
berfikir panjang, bukan sahaja perkataan “OK” sahaja, malah perkataan-perkataan
sepert kurang sebanyak yang mungkin. Dengan mengurangkan percakapan seperti
ini, saya percaya bahawa saya akan dapat menyampaikan kandungan saya dengan
lebih lancar dan ia akan lebih mempamerkan sifat profesional saya sebagai
seorang guru yang mulia dan beretika.
Di samping itu,
saya juga akan mencuba untuk mengawal kadar pertuturan saya agar tidak terlalu
cepat atau terlalu perlahan. Seharusnya
saya boleh berhenti seketika untuk membolehkan murid-murid memikir
sejenak apa yang telah saya sampaikan atau bertanya kepada murid-murid sama ada
mereka faham atau dapat mengikuti pelajaran sebelum saya meneruskan topik
pembelajaran yang seterusnya supaya
proses pengajaran-pembelajaran saya berjaya.
Akhir sekali,
saya sedar bahawa membuat persediaan awal yang rapi adalah perlu dan mustahak
agar dapat merancang apakah yang hendak saya lakukan di samping menguasai
penggunaan masa dalam kelas dengan lebih baik. Dengan membuat persediaan awal
yang lebih rapi, saya dapat menjalankan rehearsal dan memastikan bahawa saya
dapat menyampaikan semua kandungan pengajaran saya pada masa yang telah
ditetapkan dengan kadar yang maksima.
No comments:
Post a Comment